Beauty and the Beast | Filmrecensie

Release datum: 29 maart 2017 (NL)
Regisseur: Bill Condon
Hoofdrollen: Emma Watson, Dan Stevens
Bijrollen: Luke Evans, Kevin Kline, Josh Gad
Genre: Fantasy | Musical

Cijfer: 9/10

Beauty and The Beast vertelt het verhaal van Belle, een slimme, sprankelende en onbevooroordeelde jonge vrouw en het Beest. Als Belle gevangen wordt genomen door het Beest in zijn kasteel, raakt zij bevriend met het betoverende personeel en leert zij om verder te kijken dan het angstaanjagende uiterlijk van het Beest. Ondanks haar angsten leert zij hem kennen als de charmante en vriendelijke prins die hij werkelijk is.

Zodra de eerste woorden van de film mijn oren bereikten werd ik betoverd! Als klein meisje was Belle mijn favoriete Disney prinses en nu als jonge vrouw is dat nog steeds niet veranderd. Emma Watson voldeed boven mijn verwachtingen aan de rol. Daarnaast vind ik het ook erg leuk dat zij de uitvinder is in de film in plaats van haar vader. Echt tof om meer feministische trekken te zien in een Disney film.

Het beest werd gespeeld door Dan Stevens en wauw wat een zware rol had hij. Voor deze rol moest hij bijna de hele film lang op stelten lopen en moest elke scene met hem vanuit vier verschillende hoeken gefilmd worden. Elke scene werd daardoor al vaak meer dan 10 keer gefilmd voordat alles op camera stond. Het resultaat mocht er wezen, want het beest kwam mooi uit op 3D beeld. Over 3D films gesproken. Normaal vind ik het niet tot weinig toevoegen in een film. Maar bij Beauty and the Beast vond ik het een extra effect geven. Niet alleen de beest maar ook het prachtige architectuur zag er daardoor fantastisch uit! Elk detail kwam tot zijn recht door het 3D beeld en daar heb ik onwijs van genoten.

Deze film heeft meer achtergrondinformatie dan de tekenfilm. Echt een upgrade dus van een film voor kinderen naar meer een film voor jong volwassen en ouder. Ik had het net al even over de details en daarom wil ik het ook hebben over de kostuums. Ondanks dat ik me af en toe stoorde aan het stof gebruik, aangezien dat nog niet in die tijd bestond, zag elk kostuum er piekfijn uit. Er werd naar de details gekeken van borduursels tot aan de knopen op de jassen. Ik begrijp heel goed dat ze voor modernere stoffen hebben gekozen omdat die minder zwaar zijn. Waardoor er makkelijker in de kleding bewogen kon worden. Toch hadden de kleuren van de stoffen voor mij wat minder fel mogen wezen. Iets minder tekenfilm achtig dus.

Al met al ben ik zeer blij wat ik op het witte doek mocht aanschouwen. Het acteerwerk vond ik fantastisch, elk detail kwam prachtig naar voren door het 3D effect en de liedjes blijven nog ver na het bioscoop bezoek in mijn hoofd afspelen.

Heb jij Beauty and the Beast al gezien? Zo ja, wat vond jij van de film?

Liefs,