Become a Hangeul Master | Studieboek recensie

Gepost op 22 september 2021 door Katja in Studeren / 0 Comments

Waar begin je als je een vreemde taal wilt leren? Met het alfabet natuurlijk! Maar dan komt de vraag: hoe ga je dat leren?

Om Koreaans onder de knie te kunnen krijgen moest ik eerst Hangeul, Koreaans geschrift, leren. Om dat te kunnen leren ging ik op zoek naar welke uitgeverij/platform het beste bij mij paste. Ik zat op een gegeven moment te twijfelen tussen twee merken. Via via kreeg ik van een Koreaanse vrouw te horen dat ze Talk To Me in Korean aanraadde voor mensen die de taal willen leren. Toevallig was dat ook een van de merken waar ik tussen zat te twijfelen. Het andere merk was Go! Billy Korean.

Talk To Me in Korean (online leerplatform) maakt onwijs veel Koreaanse studieboeken en ik vind ze zo fijn in gebruik. Heldere uitleg die kort en krachtig is, maakt dat de lessen gemakkelijk te volgen zijn. Ik vind het belangrijk dat de lessen vrij simpel worden uitgelegd, zodat ik mijn aandacht er makkelijker bij kan houden en het leert voor mij ook fijner. Ik ben heel blij dat ik Talk To Me in Korean aangeraden kreeg, want het is precies wat ik zocht.

Ik deed online een proefles en dat beviel meteen enorm goed. Via een Duitse online boekwinkel kocht ik een aantal boeken. Koreanbook.de is de enige in Europa die de boeken inkoopt en ik bestel graag via die site, want zo hoef ik geen Douane kosten te betalen.

Om Hangeul te leren kocht ik Become a Hangeul Master van Talk To Me in Korean. In een rustige tempo leggen ze alles kort en krachtig uit. Ze maken zelfs ezelsbruggetjes zodat het voor jou als lezer makkelijk te onthouden is! Ik heb daar onwijs veel aan gehad en nu nog steeds. Hoe ik de u of o spel in het Koreaans vergeet ik nog weleens, maar dan denk ik aan het ezelsbruggetje en weet ik het meteen.

Wel was het heel gek om grammatica en spelling vanuit de Engelse taal te leren. Toen ik Engels leerde kon ik het vanuit het Nederlands leren, maar voor Koreaans bestaat er voor mij geen andere mogelijkheid dan om vanuit het Engels te leren. Je kan op bovenstaande foto zien dat ik klinkers heb geschreven onder vowels, omdat ik niet wist of eigenlijk gewoon niet bewust van was dat vowels klinkers betekent. Op meerdere plekken in het studieboek heb ik dan ook de Nederlandse vertaling erbij gezet, zodat ik de stof beter begrijp.

Het boek is erg prettig opgebouwd. Je begint bij de basis, het alfabet, en langzaam maar zeker ga je steeds een stapje verder, maar het alfabet blijft centraal staan. Doormiddel van korte quizzen op het gebied van lezen, luisteren en schrijven kan je na elk hoofdstuk kijken hoe ver je bent. Wanneer je een deel heb afgerond is er een grote test, zodat je meteen alles wat je in de hoofdstukken hebt geleerd kan toepassen in de test. De testen zijn uitdagend en gaan een stap verder dan wat je in de hoofdstukken hebt geleerd. Zo kan je meteen goed testen of wat je geleerd hebt al kan toepassen. In het laatste deel van het boek leer je verschillende handschriften kennen, wat erg prettig is als je een hoger level binnen de taal wilt gaan bereiken.

Dankzij Become a Hangeul Master heb ik een goede basis gelegd voor mijn Koreaans. De lessen blijven mij goed bij omdat er gebruik is gemaakt van korte uitleggen en waar nodig gebruikten ze ezelsbruggetjes. Tegelijkertijd daagde de testen mij uit om de opgedane kennis toe te passen. Van tijd tot tijd pak ik het boek er ook nog even bij als ik iets niet begrijp of om grammatica en spelling lessen te herhalen.

Van alle boeken die ik had kunnen kopen om Hangeul te kunnen leren, ben ik heel blij dat het Become a Hangeul Master is van Talk To Me in Korean.

Liefs,

Tags: , , , , , , , , , ,