Een nerdy weekend in Düsseldorf

Gepost op 23 oktober 2023 door Katja in Reizen / 0 Comments

De Aziatische hoofdstad van Europa: Düsseldorf. Beleef mijn reis in deze blog, lees je mee?

Aan het begin van het jaar vroeg een oude vriendin van mij of het me leuk leek om samen een lang weekend weg te gaan. Dat leek me meteen super leuk, maar waar gaat de reis heen? Zij was nog nooit in Berlijn geweest, maar aangezien het maar om een weekend zou gaan en ik het station van toerist zijn in die stad ben gepasseerd (ik heb daar gewoond in 2021-2022), besloten we om naar een andere stad te gaan. Mijn vriendin komt uit België en ik uit Nederland, dus we wilden iets doen wat voor ons beide qua reisafstand in het midden ligt en dat is Duitsland. We bekeken verschillende steden, maar uiteindelijk besloten we voor Düsseldorf te gaan. Aangezien we beiden iets met de Aziatische cultuur hebben die je terug kan vinden in de stad, als dat we beide Koreaans studeren.

Ik begon de reis twee dagen eerder, eerst ging ik naar het landgoed en verbleef de volgende dag in een luxe hotel in Arnhem. Op de vrijdag reisde ik af naar de hoofdstad van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Vanuit Nederland kom je er vrij makkelijk per trein. Al is er kans op vele vertragingen en daar had ik absoluut last van. Zo ook mijn vriendin. Maar na even wachten ontmoetten we elkaar op het station. Stap 1: Sapje halen voor energie. Stap 2: Tickets voor het openbaar vervoer kopen. Buiten tegenover het station aan stadscentrum kant, kan je het reiskantoor vinden, waar je verschillende tickets kan kopen. Het is even zoeken en wachten, maar zo konden we in ieder geval al bijkletsen. Pas aan het einde van de middag konden we terecht in onze Airbnb, dus besloten we de stad met koffers en al in te lopen om te zitten bij het Koreaanse COCO Café.

Little Tokyo

Zonder het door te hebben liepen we Little Tokyo in. De stad heeft namelijk de grootste Japanse community van Europa. Je kan er zelfs een internationale Japanse school en Japanse kinderdagverblijven vinden! Ongeveer 4 straten zijn geheel voor Japanse en andere Aziatische landen ingericht, maar er zijn op verschillende plekken in Düsseldorf Aziatische cultuur terug te vinden. In deze blogpost zal ik niet verder ingaan op de cultuur of geschiedenis die heel fascinerend is, want anders wordt het veel te lang. In ieder geval, dit is echt een stad als je de Aziatische cultuur wilt proeven zonder Europa te verlaten.

Aan het einde van de middag pakten we de S-bahn richting onze Airbnb. Eenmaal daar hadden we al snel een supermarkt gevonden en zette ik in de avond een maaltijd voor ons samen in elkaar. Aangezien we elkaar niet hadden gesproken voor vertrek hadden we nog niet eerder de kans gehad om elkaar bij te kletsen over alles wat we wilden gaan bezoeken in de stad. Al snel kwamen we tot de conclusie dat we op zaterdag de winkels wilden bezoeken omdat op zondag veel dicht is, zondag museumdag en maandag de last minute dingen doen.

Zo gezegd, zo gedaan! We trokken de stad vroeg in en liepen door Little Tokyo op naar het gedeelte van de stad waar verschillende winkels dicht bij elkaar staan. We liepen langs de Tritonenbrunnen voor de eerste stop van de dag: Galeria ofwel waar je een Sephora kan vinden. Ik kocht daar Rare Beauty make-up en was meteen in mijn nopjes. Mijn reisgenoot en ik kennen elkaar door de boekenwereld, dus uiteraard moesten we samen een boekhandel bezoeken. Mayersche Droste is de grootste boekhandel van Düsseldorf met een groot Engelstalige afdeling. We keken onze ogen uit en we kochten uiteraard boeken. We liepen nog een aantal winkels in voordat we naar de UNIQLO gingen waar ik een Kuromi shirt kocht van de nieuwste Sanrio collectie.

To1980 VEGAN

Voor lunch gingen we naar Copenhagen Coffee Lab, dat ook genoeg vegan keuzes heeft. De muffins zijn een enorme aanrader! Düsseldorf heeft niet een mega groot centrum dus het is heel makkelijk om te ver te lopen als je de pas er goed in hebt zitten en uiteraard deden mijn reisgenoot en ik dat. Eenmaal in Little Tokyo gingen we als eerste langs bij Rune Store, een speciaalzaak in manga maar ook andere gerelateerde producten. Om eerlijk te zijn was dit mijn favoriete manga zaak, aangezien de comics op uitgeverijen en vervolgens alfabet gesorteerd zijn waardoor alles heel makkelijk te vinden was. Volgende haltes: Manga-Mafia Store (manga speciaalzaak) en Takagi (gericht op Japanse cultuur).

De dag ervoor hadden we de Koreaanse supermarkt Hanaro Markt gespot. Daar kochten we verschillende producten inclusief het lekkerste ijsje dat ik dit jaar heb gehad! Hanaro Markt heeft verschillende producten en lang niet alles is Koreaans, ook Japans, Indonesisch, etc.
Voor avondeten gingen we naar To1980 VEGAN voor Vietnamese Street Food. We namen beiden een verse limonade en een grote bowl.

K21

Op zondag bezochten we K21, museum voor moderne kunst. Het was anders dan ik van tevoren had verwacht, maar ik heb zeker genoten van een aantal tentoonstellingen. Er zijn een tal van musea in Düsseldorf en er is nog genoeg wat ik in de toekomst wil bezoeken, echter was het heerlijk weer de dagen dat we er waren en daar wilden we optimaal van genieten.
Voor lunch gingen we naar Hala Empanada at KiT Café. Ze hebben zelfs een vegan menu, om eerlijk te zijn kan ik de empanadas nog steeds proeven door er enkel aan te denken! Heerlijk aan het water smulden we van het eten voordat we langs de rivier naar Altstadt liepen. Het is een aanrader om door dit gedeelte van Düsseldorf te lopen, het voelde alsof we opeens totaal ergens anders waren, in een andere eeuw zelfs. Bij chocolaterie Gut & Gerne haalden we lekkernijen voor mee naar huis voordat we door gingen naar onze laatste bestemming van de dag: Hulala. Daar dronken we een aantal mocktails. Het eten zag er ook heerlijk uit, maar we besloten in de Airbnb te eten zodat we tijd hadden in de avond om onze koffers in te pakken.

Maandag is reisdag! Maar we hadden meer dan de halve dag om ons te vermaken in de stad voordat onze treinen gingen. De dag ervoor hadden we al uitgezocht hoe het zou werken met een kluis huren op het station. We vonden een grote kluis waar zowel mijn middelgrote koffer als mijn reisgenoot haar kleine koffer, totebag en meer in pasten.
Met onze handen vrij gingen we naar de winkels waar we niet aan toe waren gekomen op de zaterdag. Ook bezochten we winkels die we opnieuw wilden bezoeken, zoals de Koreaanse supermarkt om meer eten in te slaan. We wisten immers nu hoeveel er nog in onze koffers zou passen.

Ijsje van Hanaro Markt

We hadden veel gepland voor ons lange weekend weg (we konden zelfs lang niet alles doen!), maar grappig genoeg hadden we beiden niet heel veel gekeken naar eetgelegenheden. Het was dus extra feest toen we op Buur Deli stuitten en we daar heerlijk konden eten. De uitstraling, sfeer en het publiek was totaal niet wat we hadden verwacht, maar juist daarom super leuk! Ook hebben ze daar genoeg vegan keuzes, dus het was absoluut een leuke ontdekking.

De rest van de middag spendeerden we in Little Tokyo waar we nog langs gingen bij Rune Store waar ik een aantal dingen kocht, zaten we bij NADO voor bubble tea en sloten we onze trip af bij Hanaro Markt.

Er was nog zoveel meer wat we wilden ontdekken, van musea tot andere buurten, maar tegelijkertijd was het ook erg leuk om juist 3 stadsdelen heel goed te leren kennen. En beiden zeiden we meteen: we komen terug!
Düsseldorf is niet voor iedereen en er is zo ontzettend veel meer in de stad te zien dat wat mijn reisgenoot en ik hebben gedaan, maar tegelijkertijd vind ik het juist heel leuk dat we er zo’n specifieke reis van hebben gemaakt.

Wat zou jij graag willen zien in Düsseldorf?