Een solo vakantie in Hannover

Gepost op 23 februari 2022 door Katja in Reizen / 0 Comments

Voordat ik naar Berlijn ging, maakte ik eerst een tussenstop in Hannover!

Voor twee nachten en een dag bevond ik me in de hoofdstad van de Duitse deelstaat Nedersaksen, Hannover. Deze stad stond op mijn lijstje die ik in Duitsland wilde gaan bezoeken en ik heb zeker een leuke tijd daar gehad.

Maar ik zal heel eerlijk zijn, want ik had persoonlijk gehoopt me daar veiliger te voelen. Aan de ene kant van het treinstation ligt het centrum en aan de andere kant zijn verschillende woonwijken, Oststadt genaamd. In die woonwijken had ik een Airbnb geboekt. Al wandelend naar mijn Airbnb, gelukkig in het begin en niet toen ik in de woonwijk was, kwam ik heel veel zwervers tegen. Ze waren met grote groepen van zeker 30 tot misschien wel 40 man.
Het voelde behoorlijk intimiderend om langs die grote groepen te lopen om naar het centrum te gaan of weer terug. Het was niet zo dat je er met een boog om heen kon lopen, aangezien er maar een beperkt aantal wandelroutes zijn.

Maar hé, dit gebeurt nou eenmaal tijdens reizen dat je voor onverwachte situaties komt te staan. En meestal gaan dit soort dingen goed, want ik heb juist heel veel lovende woorden gehoord van mensen die de stad hebben bezocht en ik ben daar zelf ook een van. Eenmaal in het centrum voelde ik me redelijk veilig. Het enige was, was dat het me opviel dat er veel wordt gewaarschuwd voor zakkenrollers.

[Einde negatieve zaken over de stad]

Want ik heb ook heel veel leuke dingen meegemaakt in Hannover! Toen ik eenmaal bij mijn Airbnb was, pakte ik de dingen uit die ik voor de komende dagen nodig zou zijn en niet meer, aangezien ik daarna door zou gaan naar Berlijn om daar voor twee maanden te gaan verblijven. Terwijl het buiten donker begon te worden besloot ik om nog snel even wat te gaan avondeten en dat deed ik bij Francesca & Fratelli, een Italiaans restaurant die vegan pizza’s serveert! Het restaurant heeft meerdere filialen en ik ging naar die van Oststadt, aangezien die dichtbij mijn Airbnb was.

De volgende dag was mijn enige hele dag dat ik in de stad zou zijn en daar wilde ik goed gebruik van maken. Ik ging ontbijten bij Lokal Vier, waar ik een van de heerlijkste ontbijten ooit heb gehad! Maar nu ben ik erachter gekomen, tijdens het schrijven van deze blogpost, dat het restaurant alleen nog maar aan het einde van de middag is geopend en dat ze geen ontbijt meer doen. Hopelijk verandert dat weer zodra de economie is gegroeid, want ik vond het een heerlijke plek.

Na mijn uitgebreide ontbijt ging ik naar Comix comic bookstore. Als ik niet naar berlijn zou gaan na deze stop, dan had ik ik hier uitgebreidt geshopt. De indeling van de winkel was fantastisch door de ruime opzet, maar tegelijkertijd hadden ze voor verschillende interesses leuke hoeken ingericht.
Van de ene uithoek van het centrum besloot ik om daarna naar de andere uithoek van het centrum te gaan lopen en om heel eerlijk te zijn kwam ik er toen achter waarom veel mensen een fiets huren wanneer ze in Hannover zijn. De stad is namelijk ontzettend groot! Doordat het maandag was en er geen museums open waren dacht ik geen fiets nodig te zijn. Poeh, het was eigenlijk wel een slim idee geweest om dat toch te doen.

Ik liep vervolgens naar New Town Hall waar op dat moment protesten gaande waren dus ik durfde niet dichterbij te komen. Ik baalde wel, omdat ik ook niet naar een museum kon. Maar wegens de lange wandeling besloot ik maar om een leuk plekje te gaan zoeken om te eten. Ik kwam terecht bij de Markthalle. Echt de perfecte plek om je eten (af) te halen. Ik at bij een Aziatisch restaurant, Noosou, die ook veel keuze hadden in vegetarische gerechten. Let op: in de Markthalle wordt alleen contant betaald. Voor vrij weinig geld had ik een goed gevulde lunch met veel groenten en het was zo ontzettend lekker!

Na de lunch haalde ik een drankje to go op bij Vitamin bar en ging vervolgens de rest van de stad verkennen.

Ik liep over de kerstmarkt, bezocht verschillende boekhandels en ging ook nog verschillende andere plekken bezoeken. Aan het einde van de middag was ik moe en ik merkte dat al die prikkels behoorlijk veel waren na twee jaar niet te hebben gereisd. Ik besloot daarom om mijn avondeten af te halen en op te eten in de Airbnb.

De volgende dag was het tijd om naar Berlijn te gaan, maar niet voordat ik eerst langs de Starbucks ging, want daar was ik ook al een hele tijd niet geweest omdat ik niet reisde. Het was maar goed ook, want daar kwam ik erachter dat mijn trein een enorme vertraging had. uiteindelijk mocht ik een andere trein pakken, want mijn trein zou een vertraging hebben van een paar uur.

Al met al ben ik heel blij dat ik een uitstapje naar een andere stad heb gemaakt voordat ik verder reisde. Want ik heb tijdens mijn hele dag in Hannover onwijs veel leuke gesprekken gevoerd met verschillende mensen in restaurants en andere plekken die ik bezocht. Wel was het jammer dat ik er was op een maandag, want ik had graag een museum bezocht. Maar desalniettemin ben ik zeer content met de dingen die ik wel heb gedaan. Ik heb er dan ook zin in om in de toekomst meer Duitse steden te bezoeken!