Kersenbloesemfestival & ronddwalen | Berlijn vakantie #2

Gepost op 13 juli 2023 door Katja in Reizen / 0 Comments

Mijn eerste vakantie in 5(!) jaar ging naar één van mijn favoriete steden: Berlijn.

Misschien denk je nu: huh, maar je bent toch wel weggeweest in de afgelopen jaren? Ja, klopt. Maar dan was ik altijd weg voor werk en plakte ik daar een aantal vrije dagen aan vast. Dus dit was de eerste keer sinds Schotland in mei 2018 dat ik weer op vakantie ging. Geen werk. Heerlijk leven in het moment.

Note: deze blog bevat de highlights van mijn vakantie. Vanwege privacy redenen heb ik besloten niet mijn gehele trip op mijn blog te plaatsen. Voor wie het zich kan herinneren heb ik in de winter van 2021-2022 in Berlijn gewoond. Tijdens mijn vakantie zag ik uiteraard mijn vrienden uit Berlijn en ik bezocht ook plekken waar ik graag kwam toen ik er nog woonde.

Lees hier het eerste deel van mijn Berlijn vakantieblog.

Waarom ik voor Berlijn koos toen ik mijn vakantie aan het uitzoeken was? Op de eerste plaats wilde ik graag Berlijn weer levendig zien, aangezien het vrij “leeg” was in de tijd dat ik er woonde. Daarnaast wilde ik vrienden zien en genieten van het heerlijke (vegan) eten die de stad te bieden heeft. Op de laatste plaats… ik kon bij een vriendin en haar familie logeren in Tempelhof. Die kans greep ik maar al te graag aan en in de eerste helft van april vertrok ik per trein naar de Duitse hoofdstad.

Zondag stond ik vroeg op samen met de vriendin bij wie ik logeerde om naar het Kersenbloesemfestival te gaan op het terrein van Gärten der Welt. Zoals de naam zegt, bestaat het landschap daar uit verschillende tuinen van rond de wereld. Kersenbloesem heeft een bijzondere betekenis in Azië, met name in Japan, maar het is ook zeker populair in China en Korea. Het festival was dan ook een viering van deze verschillende culturen.

We begonnen met het kijken naar dansshows, van k-pop tot traditionele dansen. Na de dansshow besloten mijn vriendin en ik om te gaan eten bij een van de verschillende tentjes. Aangezien we beiden de Koreaanse taal studeren, was de keuze al snel gemaakt om iets Koreaans te eten. Na een aantal menu’s bekeken te hebben, vonden we een foodtruck die heerlijk vegan Koreaans eten verkocht. Ik koos voor Mandu, het was super lekker!

Helaas was het weer wat minder waardoor we even moesten schuilen. In het theehuis kochten we een warme drank en liepen we langzaam naar de eerste tuin. Per toeval was dat ook Koreaans, maar dit had er meer mee te maken dat we een bepaalde route liepen. Ik keek mijn ogen uit in deze tuin. Verschillende vaklieden uit Korea hebben maanden gewerkt aan deze tuin en dat is zeker terug te zien in de details.

Na de Koreaanse tuin gingen we door naar de Japanse tuin die uit verschillende lagen bestond. Het is zeker geen uitje om te doen als je slecht ter been bent. Ook wil ik graag hebben gezegd dat als je geen Duits kan lezen, geen informatiebordjes kan lezen. Voor wie vaker op vakantie gaat naar Duitsland zal het vast bekend voorkomen. Ondanks dat een plek toeristisch is, wil niet zeggen dat er informatie aanwezig is in verschillende talen.

Een heel stuk verderop lag de Chinese tuin. Waar de Koreaanse tuin ook veel uit gebouwen bestaat en de Japanse tuin compact is met verschillende lagen, was de Chinese tuin enorm uitgestrekt. De tuin liep rond een meertje, had een theehuis en verschillende gebouwen. We keken onze ogen uit bij alle tuinen die elk een geheel eigen sfeer hebben.
Vanwege het slechte weer besloten we het om het niet te laat te maken en keerden we al vroeg naar huis waar een pizza op ons stond te wachten.

Maandagochtend bezocht ik opnieuw Calm Café, maar deze keer met een vriendin. In de middag ging ik in mijn eentje naar een Chinees restaurant in de buurt genaamd CHI.BAR. Ik genoot van een zeer vullende vegan soep waar ik op koude en regenachtige dagen nog steeds over dagdroom. Later die middag had ik zin om door de stad te wandelen. Ik pakte de U-bahn naar Museumsingel en liep naar Unter der Linten. Vanaf daar besloot ik naar een markt te gaan, bezocht ik verschillende boetieks en sloot ik mijn dag af met een bubble tea van Pao Pao Modern Tea

Een dag voordat ik terug zou reizen naar Nederland ging ik samen met een vriendin langs Neotokyo om naar muziek en manga te kijken. We liepen daarna naar Alexanderplatz voor de Alexa Mall waar we een boekhandel bezochten en nog een CD winkel waar ik een aantal CD’s kocht. Voor eten besloten we bij de vegan fastfoodketen Vedang te eten.
Als je in Berlijn bent vind ik ook dat je het ervan moet nemen, dus op mijn laatste avond ging ik met een aantal vrienden uit. De volgende dag was misschien niet al te makkelijk uit bed komen, en was het een lange zit in de trein, maar ik heb er zeker van genoten!

Het was een heerlijke vakantie waarin ik goed kon opladen, veel gezien en gedaan heb. Het eten was een van de hoogtepunten en alleen daarom zou ik al wel weer terug willen naar Berlijn. Voorlopig heb ik nog geen plannen om terug te gaan, want er zijn nog genoeg andere plekken in Duitsland die ik wil zien, maar Berlijn zal altijd een speciaal plekje in mijn hart hebben.