Mijn 10 favoriete K-pop albums van 2023

Gepost op 16 januari 2024 door Katja in Geek Out, Music Room / 0 Comments

De albums die mijn jaar meer kleur gaven!

10. Kill my doubt – ITZY
Dit mini album is in mijn ogen een van ITZY hun betere werken wat betreft hun afgelopen comebacks. Het hele album staat centraal rond het thema “kill my doubt”, de titel van het album is dus perfect gekozen. Het begint met mijn favoriete nummer van ITZY Bet on me. Van de muziek tot de liedtekst, het is zo’n ontzettend sterk nummer! De title track Cake ligt mij iets minder, maar de nummers die op het album volgen vind ik dan wel weer erg goed. 

9. Ready to be – Twice
Aaah, een heerlijk zomers album! Al kwam het album uit in de lente, ik draaide het mini album voornamelijk in de zomer. Het is zo’n warm en typisch summer vibes album. Ik vind het heerlijk dat ze in dit album naast het typische (k-)pop geluid ook wat rock elementen stopten. Het past namelijk erg goed bij de stemmen van verschillende leden van de groep, aangezien het de verschillende kanten belicht van hun stemgeluid. Blame it on me of Wallflower zijn denk ik mijn favoriete nummers. 

8. The Name Chapter: TEMPTATION – TXT 
Dit mini album voelt als de brug tussen het album “Thursday’s Child” en een zachtere kant van TXT die ze voornamelijk in de eerste helft van hun carrière lieten zien. Echter, staat dit album ook vol met het rock geluid waar ze veel bekendheid in het westen hebben verworven sinds hun album “The Chaos Chapter”. 

7. Dark Blood – Enhypen
Het eerste wat in me opkomt elke keer wanneer ik aan dit mini album denk, dan is het de muziekvideo voor Bite me, ze kozen voor een minder typische k-pop productie. Maar dat vond ik juist heel tof, want ze maakten gebruik van zowel sensuele als stoere aspecten van de muziek. In de loop van nog vijf genre-overstijgende singles doorkruist de groep ook renaissance-achtige pop (Fate), alternatieve R&B (Sacrifice (Eat Me Up)), funk-hiphop (Karma). Het vormt met elkaar één geheel dankzij het sterke concept waar Enhypen sinds het begin van hun carrière aan werkt. 

6. Kiss of Life – Kiss of Life 
Van uit het niets leek het alsof deze groep hun opwachting maakte afgelopen zomer met hun gelijknamige album. Wat doe je als je een groep meiden vindt die enorm getalenteerd zijn, maar helaas niet “the cut” maakten bij de grote platenlabels? Dan plaatst je ze samen in een groep! Bandlid Belle kende ik al aangezien ze een getalenteerde songwriter is in de k-pop wereld. Zo schreef ze mee aan Unforgiven van Le Sserafim, maar voor die tijd was ze een van de vaste songwriters voor het platenlabel SM. De andere leden van de groep waren trainees bij JYP, YG en HYBE. Totaal uiteenlopende labels, maar de groep label speelde daar heel graag in met de muziek die de meiden zelf schrijven en produceren. Zo heeft elk lid een eigen solo nummer op dit album naast de twee groepsnummers. Dit is hoe je een groep meteen krachtig neerzet en ze tevens ook in hun eigen kracht zet door elk lid hun potentie te laten benutten. 

5. Born to be XX – Kiss of Life 
De groep besloot om slechts vijf maanden na hun debuut terug te komen met een nieuw mini album! Heel slim, want zo zet je jezelf echt neer als naam. Zeker belangrijk omdat ze natuurlijk nog niet veel groepsnummers hadden, maar met het mini album “Born to be XX” staan er zes nieuwe nummers op je playlist. De groep speelt met het concept van coming of age en volwassen worden en deinst niet terug om juist ook de negatieve kanten te belichten. Ik hoop dat we nog veel gaan zien van deze groep, want ze zijn een onwijs sterke, getalenteerde groep. Mocht je meer willen weten van deze groep, dan kan ik het aanraden om hun docu’s te bekijken die ze maken rond hun albums. Extra leuk vind ik dat we dan ook het team rond de meiden ontmoeten, waardoor je voor k-pop termen een uniek kijkje krijgt in de muziekindustrie. 

4. Rock-star – Stray Kids
De “Rock-star” comeback is Stray Kids hun achtste mini album. Het album bevat toevallig ook acht liedjes waarvan de meesten een verschillende stijl hebben, maar stuk voor stuk passen ze volledig bij het concept. De eerste zes nummers zijn volledig nieuw, het zevende nummer is de Koreaanse vertaling van hun Japanse lied Social Path en het achtste nummer is de rockversie van hun title track Lalalala.
Dit mini album is onbeschaamd Stray Kids! Het is zo ontzettend puur en zo typisch Stray Kids, dat je dit album geen cijfer kan geven. Productie technisch zit het goed in elkaar, ze werken zowel met nostalgische kenmerken als geheel nieuwe werken. Dit alles maakt het een onwijs krachtig album waarin je ziet dat Stray Kids als artiesten continu in ontwikkeling zijn en zich blijven verbeteren.  

Lees en bekijk mijn unboxing van “Rock-star” hier. 

3. Unforgiven – Le Sserafim
Dat de meiden veel zeggenschap hebben over hun carrière is terug te zien in de muziek en met name als je naar de credits kijkt. Al sinds het eerste mini album schrijven verschillende leden mee aan de teksten, maar sinds dit studioalbum is Yunjin (naast dat ze dat al was voor haar eigen solo muziek) een van de producers voor Le Sserafim!
Dit album staat bij mij dagelijks aan, ik ben dol op de lyrics en het verhaal dat verteld wordt gedurende het album. Het album bevat verschillende genres, maar het heeft een typisch Le Sserafim geluid waardoor het naar mijn mening toch als een geheel klinkt.

Lees en bekijk mijn unboxing van “Unforgiven” hier en mijn reactie op het album hier

2. 5-star – Stray Kids
“5-star” heeft zeker een plekje in mijn muziek hart veroverd! Dat was ook niet heel moeilijk, want dit album is het beste album van Stray Kids als we kijken naar het geheel. Nog nooit eerder sloten alle liedjes van hun album zo goed op elkaar aan en passen tevens bij het thema van het album. 
De “5-star” comeback is Stray Kids hun derde studioalbum. Het album bevat twaalf liedjes waarvan de meesten een verschillende stijl hebben, maar stuk voor stuk passen ze volledig bij het concept en klinken ze helemaal Stray Kids. Niet heel gek, want elk liedje is geschreven en geproduceerd door de leden van de groep.
De eerste 10 liedjes waren volledig nieuw, het elfde liedje is de Koreaanse vertaling van hun Japanse nummer The Sound en het twaalfde liedje was een van mijn favoriete nummers die Stray Kids vorige zomer voor hun fans hadden uitgebracht genaamd MixTape: Time Out.

Van het “5-star” album zijn denk ik Topline en FNF mijn favoriete nummers. Kwa geluid hadden ze bijna niet verder uit elkaar liggen, maar eigenlijk weergeven deze twee nummers mijn muzieksmaak best goed. Topline is een hiphop- en rapnummer waarop de legendarische rapper Tiger JK verschijnt. FNF is een dromerig electropop nummer. 

Lees en bekijk mijn unboxing van “5-star” hier. 

1. D-Day – August D (Suga van BTS)
Het meest persoonlijke album dat voor mij in 2023 uitkwam, komt van de hand van August D aka Suga van BTS. Hoe hij zijn leven en de daarbij behorende worstelingen in verschillende nummers beschrijft is ongekend. Het zijn scherpe observaties, gevuld met kwetsbaarheid en puur hem. Ik heb bijna geen woorden voor hoe goed ik zijn werk vind.

Korte vermeldingen
The Sound – Stray kids (Japanese release)
Social Path – Stray kids (Japanese release)
Orange Blood – Enhypen
The Name Chapter: FREEFALL – TXT 
FML – Seventeen
Lovestruck – Kep1er 
Magic Hour – Kep1er 
[Apocalypse: From Us] – Dreamcatcher
[VillainS] – Dreamcatcher
DUAL – The Rose
FACE – Jimin (BTS)
Layover – V (BTS)
GOLDEN – Jung Kook (BTS)

Heb jij een favoriet album uit 2023?

Liefs,

Tags: , , , , ,


Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.